maandag 6 mei 2013

Thaise preisoep

Vanmorgen zelf een recept uitgedokterd en het is heerlijk. Ik wou eigenlijk preisoep maken maar dat heb ik al zo vaak gedaan. Omdat wij van de Thaise keuken houden dacht ik: Ik kijk even op internet of er een recept te vinden is van een Thaise preisoep.... maar nee. Dus heb ik wat inspiratie opgedaan van andere recepten en het resultaat mag er wezen.
U heeft nodig:
het groen van 3 grote preien (als ik een prei koop doe ik het groen van de prei altijd in de diepvries of droog ik de preien om soep mee te maken).
verse rode peper of gedroogde pepertjes
3 eetlepels Thaise vissaus
2 theelepels serehpoeder (citroengras)
1 ui
1,5 liter kippenbouillon (1,5 liter water met 3 kippenbouillonblokjes)
een eetlepel verse koriander (optioneel; maar wel erg lekker!)
Snijd de ui in stukjes, doe wat boter in de pan en bak de uien en rode peper even aan in de boter.
Voeg nu alle andere ingredienten toe en breng de soep aan de kook.
Zodra de prei gaar is pureer de soep dan en voeg de in stukjes gesneden koriander toe.
U kunt afwerken met een paar hele blaadjes koriander.
U kunt de soep ook inmaken in weckpotten:
Steriliseer uw weckpotten, vul deze met de soep.
Gebruik een trechter en vul de weckpot tot 2 centimeter onder de rand.
Zet de soep in de inmaakketel op 90 graden gedurende 30 minuten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten